Skip to main content
 

Agenda

Time Care Award

Registrera Deltagare

Praktisk Information

Välkommen till Time Care Forum 2025

Eventet för dig som vill:

  • Nätverka med branschkollegor från andra kommuner och regioner samt med våra experter på RLDatix
  • Lyssna till inspirerande och kunniga talare, både externa talare, kundtalare och talare från teamet på RLDatix
  • Fördjupa dig i föreläsningar och workshops som passar just dig
  • Få med dig lärdomar och tips från oss på RLDatix och från branschkollegor
  • Sist men inte minst så har vi ju en fantastiskt rolig middag och fest på kvällen med prisutdelning till vinnaren av Time Care Award 2025

Vi har lyssnat på Er och tagit till oss den feedback vi fick från er som deltog på Time Care Forum 2024, både gällande de lokaler vi hade eventet i och gällande innehållet i konferensens agenda.

Vi har därför, som ett första steg i att leverera ett lyckat event, letat efter nya lokaler för Time Care Forum 2025

Det är inte en lätt utmaning att hitta ett konferenshotell som kan erbjuda de försutsättningar som krävs så att vi kan erbjuda Er bästa möjliga innehåll till bästa möjliga pris.

Men till slut hittade vi det ställe som vi kommer vara på under Time Care Forum 2025

Scandic InfraCity

Läs mer här

Boka din plats på Time Care Forum 2025

Registrera dig här

Deltagande kostar 5795 SEK exkl. moms per deltagare för båda dagarna och inkluderar också luncher, fika samt kvällens Award-middag den 5/2

Alla priser är exklusive moms och anmälan är bindande

(vid förhinder så kan biljetten överföras på annan person genom att kontakta [email protected])

OBS! Fakturering sker efter eventet

Boende ingår INTE i biljettpriset detta bokar och betalar ni själva, se mer information längre ner på sidan.

Agenda

Här ser ni en del av de agendapunkter som kommer finnas i programmet på Time Care Forum 2025.

Flertalet av dessa sessioner kommer gå parallellt med varandra och innan eventet kommer alla registrerade deltagera få boka sin plats på de sessioner man vill delta på.

Agendan kommer att fyllas på kontinuerligt.

Att bemöta en föränderlig, digital och komplex värld

Nicholas Frenholm, Föreläsare & Författare

Nicholas FernholmNicholas är en framstående expert inom förändringsledning och innovation.
Han har blivit erkänd för sina insikter genom att bli nominerad till Årets talare 2022 och var sveriges första författare att skapa en bok helt med hjälp av AI.
Med bakgrund som robitchef på Nya Karolinska sjukhuset och en av projektledarna under Covid-19 och kritiska förändringsprocesser inom sjukvården, kombinerar Nicholas teoretisk kunskap med skratt, insikter och praktisk erfarenhet.

Denna föreläsning fokuserar på hur individer och organisationer kan navigera i en snabbt föränderlig digital värld, och bemöta utmaningarna och möjligheter som AI skapar. Vi kommer utforska metoder och verktyg för att förstå och anpassa oss till en osäker framtid, och hur vi kan bygga robusta strategier för att möta morgondagens utmaningar och omvandla dem till möjligheter. Genom praktiska exempel och framåtblickande insikter, kommer ni att få en förståelse för hur vi kan navigera morgondagen.

Cybersäkerhet och lärdomar från Ukraina

Satu Björn, Analytiker | MSB

Satu BjörnSatu Björn, analytiker på MSB, talar om cybersäkerhet ur ett allriskperspektiv, om att bygga motståndskraft i samhällsviktiga informationssystem och cybersäkerhetslärdomar från Ukraina.

När IT-attaken kommer

Anna-Lena Andersson, Socialchef | Kalix Kommun

Anna-Lena Andersson, socialchef i Kalix kommun berättar om erfarenheter från den IT-attack som kommunen utsattes för den 16 december 2021. Det handlar om hur socialtjänsten gjorde före, under och efter It-attacken som medförde att alla system låg nere i några veckor.

Hon delar med sig av vilka konsekvenser som händelsen medförde inom socialtjänstens områden och bland annat äldreomsorgen, där både personal och brukare blev påverkade i sin vardag. Hon går in på vikten av att  arbeta med krisberedskap och en kontinuitetsplan så att personalen kan upprätthålla verksamheten då en kris inträffar. Ämnet har blivit alltmer aktuellt med anledning av olika cyberattacker som drabbar samhället och våra kommuner.

I denna föreläsning tar hon er med till morgonen 2021-12-16 och den stillsamma fikastunden innan jul som kom att förändras inom ramen för några minuter. Ta chansen att komma och lyssna för vem vet när det är din tur?

Resurscenter,
Från Bemanningsenhet i Socialförvaltningen till ett kommunövergripande Resurscenter.

Linda Jäderberg, Optimeringskoordinator | Härjedalens Kommun
Nina Lindley, Optimeringskoordinator | Härjedalens Kommun

Kom och lyssna på Linda & Nina från Resurscenter i Härjedalens kommun.

De kommer prata om den resa som de har gjort från bemanningsenhet i socialförvaltningen till att bli ett kommunövergripande resurscenter

-Fördelar och utmaningar med att vara stödfunktion med uppdrag inom kommunens samtliga förvaltningar.​

-Vår resa mot budget i balans, en effektiv resursanvändning med resurstid, central schemaplanering, schemaoptimering.

Strategisk samordning - möjligheter och utmaningar

Anna-Karin Gustafsson, Konsult | RLDatix
Fredrik Ekman, Konsult | RLDatix
Lasse Parviainen, Kundansvarig | RLDatix
Ulrika Dahlén, Avdelningschef HR-stab | Varbergs Kommun

Hur lyckas man med strategisk samordning?

Vilka processer behöver finnas på plats, och hur kan systemstödet hjälpa till?

Strategisk samordning skapar stora möjligheter, men innebär också vissa utmaningar.

Ni får möjligheten att lyssna till Ulrika Dahlén, avdelningschef för HR-stab i Varbergs kommun, som delar med sig av hur de arbetar med strategisk samordning i sin organisation.

Arbetet på en bemanningsenhet

Lasse Britzellie, Konsult | RLDatix
Gunilla Wamme, Konsult | RLDatix
Peter Arbin, Kundansvarig | RLDatix
Louise Lidman, Bemanningschef | Kristinehamns kommun

Vad är bemanning egentligen, är det bara vikariehantering eller är det också schemaläggning?

På vilka olika sätt kan man organisera sin bemanning och vilka ekonomiska fördelar finns?

Hur lyckas man med central bemanning och vilket systemstöd finns?

Här får ni också chansen att lyssna på Louise Lidman, Bemanningschef i Kristinehamns kommun, där hon berättar om hur de framgångsrikt jobbar med sin bemanning

Time Care Pool Web 2.0

Jessica Widerberg, Implementation Manager | RLDatix
Cecilia Åkelid, PO Lead | RLDatix

Time Care Pool Webb 2.0 levereras tillsammans med Mobil webbklient för Time Care Pool.

Nya Time Care Pool webb är liksom Mobil webbklient tilläggsmoduler som är väl anpassade att nyttja på mobila enheter för vikarier, såsom mobiltelefoner och läsplattor.

Vi visar här hur långt vi kommit med funktionaliteten av nya Poolwebben för vikarier, beställare och chefer i verksamheten samt möjligheten att nyttja Time Care Pool via sin mobil och hur vårt fokus för rollen Bemanningsplanerare framskrider.  

Vilka är framtidens tjänster?

Jenny Aleberg, Business and Strategy Manager Services | RLDatix
Safa Khemiri, Konsult | RLDatix
Ann-Charlotte Marklund, Konsult | RLDatix
Jenny Fohrman, Konsult | RLDatix

Vilka är egentligen framtidens tjänster?

Här får ni möjligheten att delta i en workshop där NI får möjligheten att påverka utvecklingen av framtidens tjäsnteutbud hos oss på RLDatix

Behörigheter i systemen - Vilka behov finns i verksamheterna?

Jessica Widerberg, Implementation Manager | RLDatix
Cecilia Åkelid, PO Lead | RLDatix
Pia Wellner, PO | RLDAtix

Användarbehörigheter i systemen finns som traditionella inställningar kopplade till schemaläggning och vakanshantering som tex. Bemanningsplanerare, chef, medarbetare, vikarie osv.

Här kikar vi på vad finns det för behov i verksamheterna utifrån olika roller för att nyttja systemen och ni får en chans att diskutera,  i denna workshop, och påverka vad som behövs framåt.

Schemastyrning och schemaläggning

Ann-Charlotte Marlund, Konsult | RLDatix
Jenny Fohrman, Konsult | RLDatix
Emilie Bergstrand, Verksmehetsutvecklare | Sjöbo kommun
Gunilla Lynghed, Ekonom | Sjöbo kommun

Välkommen att lyssna till när vi berättar om vår nya tjänst där vi utbildar/fortbildar och workshoppar i schemastyrning och schemaläggning! 

Ni får också höra ekonom och verksamhetsutvecklare från Vård- och Omsorgsförvaltningen i Sjöbo Kommun. De delar med sig av varför de valt att satsa på utbildning för sina chefer och koordinatorer! 

Bemanningsplanering är en komplex ekvation som ska tillgodose många faktorer och schemaläggning ställer idag höga krav på spetskompetens. Med kunden och verksamhetens bästa i fokus ska vi skapa lagliga och hållbara arbetsscheman som samtidigt attraherar både befintliga och nya medarbetare.  

Hos majoriteten av våra kunder är personalkostnaderna den absolut största utgiftsposten.  Övergången från en deltids- till heltidsorganisation samt de skärpta reglerna kring dygns- och veckovila medför nya utmaningar att hålla budgeten i balans.  

Det är ”inte bara” att lägga ett schema! En lyckad bemanningsplanering kräver kunskap, träning, förutsättningar och mål!  

Presentationen riktar sig mot alla roller i verksamheten som är involverade i bemanningsplaneringen – chef, assistent*, ekonom/controller/HR med flera. 

Digitala Schemaakademier

Jenny Aleberg, Business and Strategy Manager Services | RLDatix

Vad är RLDatix nya digitala utbildning “Digital Schemaakademi” egentligen?

Den Digitala Schemaakademin finns för tre olika målgrupper: Schemastrateg, Chef och Medarbetare.

Den Digitala Schemaakademin sätter schemaläggningen i sitt självklara fokus och utbildningen delger både system- och managementperpektivet.

Utbildningen genomförs digitalt och det är deltagare från olika organisationer och verksamheter i Sverige.

Den Digitala Schemaakademin möjliggör för deltagare att utbilda sig på ett tidseffektivt och kostnadseffektivt sätt och dessutom får deltagaren ett nätverk med kollegor runt om i Sverige.

Kom och lyssna till hur upplägget och genomförandet ser ut och ta möjligheten till att ställa frågor till både utbildare och tidigare deltagare

Att möta omställningen inför nya socialtjänstlagen

Safa Khemiri, Konsult | RLDatix

Den nya socialtjänstlagen, som förväntas träda i kraft sommaren 2025, medför att våra kommuner behöver göra en omställning för att möta kraven som den nya lagen innebär.

Det kommer behövas en flexiblare schemaläggning och för att undvika succesivt ökade kostnader och ett ökat vikarieberoende krävs effektiva bemanningslösningar.

På RLDatix har vi både systemstödet i Time Care systemen och en konsultorganisation som kan stödja er i detta arbete.

Lyssna på Safa, Konsult på RLDatix när hon pratar om hur vi kan hjälpa ER!

Time Care Award 2025

RLDatix AB vill synliggöra vikten av en god bemanning och inspirera till fortsatta förbättringar.

I samarbete med vår Time Care User Group lanserade vi 2014 Time Care Award, ett årligt pris för den eller de som genomfört årets prestation inom bemanning och planering.

Kriterierna är mycket enkla, Time Care Planering eller Time Care Pool alternativt våra tjänster ska ha bidragit till framgången och insatsen ska ha resulterat i minst en av följande effekter:

  1. Förbättrad ekonomi
  2. Förbättrad arbetsmiljö
  3. Ökad kvalitet

Alla kan nominera kandidater till Time Care Award, även de som själva utfört prestationen.

I nomineringen ska även en referens anges. 

Med referens menas en person i organisationen (ingen av den eller de som nominerats) som kan styrka nomineringen

Juryn som består av User Group styrelsen kommer kontakta den personen för att verifiera nomineringen

Endast verifierade nomineringar kan kvalificera sig till finalen.

RLDatix AB kan nominera kandidater men har inget inflytande över utvärderingen eller beslutet om vem som vinner.

Nominera till Time Care Award

Datum och tid för evenemang

5-6 februari 2025

Var

Scandic InfraCity

Kanalvägen 10

19461 Upplands Väsby

Boende ingår INTE i biljettpriset detta bokar och betalar ni själva. 

Boka ert boende via hotellet genom att ange bokningskodkod BRLD040225

OBS! man måste skriva in bokningskoden först för att få upp tillgängliga rum

Boka här

Betalning erläggs på plats på hotellet vid ankomst men kreditkortsinformation uppges vid bokning för garanti av rummet

Önskas faktura kontakta hotellet på [email protected] senast 14 dagar innan ankomst

Avbokning av rum kan ske senast kl 18:00 på ankomstdagen utan avbokningskotnad, vid No Show har hotellet rätt att debitera en natt.

Tänk även här på att hotellet kan bli fullbokat så var ute i god tid.

Utifall Scandic Infracity blir fullbokat så finns möjligheten att boka rum med samma bokningskod på Scandic Upplands Väsby. Vi kommer i det fallet se till att transfer sker till och från konferenshotellet.

Alla standardrum består av två enkelsängar så för er som vill går det bara att boka in er 2 deltagare per rum vilket gör det möjligt att fler kan bo på Scandic Infracity.