Hej alla semesterfirare eller blivande sådana!
Nu i semestertider kanske det känns avlägset att tänka på hösten men 1 oktober kommer de nya riktlinjerna gällande dygnsvila att utmana vårt traditionella sätt att schemalägga och bemanna våra verksamheter inom offentlig sektor.
För varje dag som går blir denna insikt tydligare och tydligare och just nu är återhämtning det vi ser fram emot så att vi blir starka inför den förändringsresa vi står inför.
Det har ju varit ett händelserikt senaste dryga halvår…
I december stod det klart att gällande vår nuvarande tillämpning av ATL och dygns- och veckovila inom offentlig verksamhet, inte är tillräcklig utifrån EU-direktivet och att fortsatt schemaläggning utifrån nuvarande regler kan innebära viten i Europadomstolen.
Med detta sagt så är det, om inte förr, när vi kommer tillbaka från semestern som vi måste sjösätta det som blir gällande från 1 oktober.
Frågan som ställts sedan början av året, och som fortfarande är aktuell, är inte bara hur förändringen skall genomföras utan också vad förändringarna innebär konkret?
En del av våra kunder har suttit lugnt i båten, medan en del har agerat direkt och likt våra kunder har vi också vänt och vridit på frågorna internt, både utifrån supportärenden och diskussioner tillsammans med vår User Group, och även i dialog med SKL och Kommunal.
Våra konsulter har mötts av många frågor som rör vår tjänsteverksamhet, både när det kommer till att lösa utmaningar i systemstöden men också gällande förändringsresan som det innebär att tänka nytt och annorlunda mot det traditionella sättet att bemanna.
Ju längre vi kommit i resan har både svaren på frågorna och vårt sätt att bemöta “HUR:et” utkristalliserats mer och mer. Även om vi bland annat i tidigare webinar har försökt att bemöta era utmaningar, så mycket som möjligt, så ser vi nu ett utökat behov av att stötta er mer långsiktigt med nya och modifierade konsulttjänster.
Detta är ju inte en förändring som ”bara” ska ske 1 oktober utan kommer för en del att kräva en långsiktig förändring där delaktighet och förståelse hos alla berörda är nödvändig.
Exempelvis när det kommer till medarbetarpåverkan så handlar det om förståelse kring vad, varför och hur. Utifrån ett verksamhetsperspektiv medför detta olika grad av möjlighet att för medarbetarna att påverka bemanningsplaneringen, vilket kan skilja sig stort från hur det sett ut tidigare.
Vi ser ett behov av att utöka/förändra vårt erbjudande gentemot chefer och Huvudadministratörer (HAD), men även att skapa möjlighet till kompetensfördjupning för HR samt chefer med ett mer strategiskt uppdrag.
Vi kommer erbjuda er en blandning av tjänster både digitalt och på plats utifrån dessa fokusområden.
Exempel på kommande tjänster är:
-Digital utbildning kring inställningar i system gällande lagar/ förändringar som påverkar och med möjlighet att delta mer interaktivt.
-Konsultdag med fokus på avtal, regler och andra systeminställningar.
-Film för medarbetare som lyfter upp den påverkan som de nya riktlinjerna får på det dagliga schemat och arbetet med bemanningsplanering.
Håll utkik i mejlkorgen, på LinkedIn och på vår hemsida för vad som sker mer under denna förändringshöst…
Med önskan om en riktigt fin sommar!
/ Jessica Widerberg och Jenny Aleberg samt alla konsulter på Time Care Services
Kontakta Oss
Tack
En av våra kollegor kommer att höra av sig inom kort.